ETUSIVU OHJELMA AIHEET HISTORIA
 

Merkkejä etsivä sotapäällikkö - Gideon

 Lienet joskus tavannut henkilön, jonka rintapielessä on ruukkua muistuttava merkki. Merkin kantaja kuuluu Gideoneihin, järjestöön, joka pyrkii viemään evankeliumia erityisesti liikemiesten maailmaan. Gideonit levittävät Raamattuja eri puolille maailmaa mm. hotellihuoneisiin. Gideon-järjestön nimi tulee Raamatun Gideonista, tuomarista, jonka elämäntehtävä näyttää olleen enemmän sotapäällikön kuin julistavan profeetan.

 Heprean kielessä nimi yleensä tulkitsee kantajansa persoonaa tai elämäntehtävää. Gideon merkitsee hakkaajaa, kaatajaa; Gideon aloittikin profeetallisen toimintansa hajottamalla epäjumala Baalin alttarin. Tuom. 6:1

Gideon nousi tehtäväänsä aikana, jolloin Israelin kansa jälleen kerran oli luopunut Jumalastaan ja vajonnut epäjumalien palvelukseen. Tämän johdosta Jumala oli sallinut kansansa joutua pakanallisten naapurikansojen ahdistamaksi. Nämä tuhosivat israelilaisten peltoja ja karjaa. Vastauksena kansan hädän synnyttämiin rukouksiin Jumala kutsui Gideonin vapauttamaan kansan.

 Midianilaisten verottaessa israelilaisia näiden elonkorjuun aikana Gideon sai kutsun Herran enkeliltä ollessaan salaa puimassa nisuja viinikuurnassa. Gideon sai viestin enkeliltä sisäisen kutsumuksensa vahvistukseksi. Siinä hänelle ilmoitettiin Jumalan pelastus suunnitelma.

 Gideonin vastaus enkelille osoittaa, että hän ymmärsi kansansa hädän Jumalan rangaistukseksi. Samalla hän muisteli masentuneena Jumalan suuria tekoja Israelin menneisyydessä. Hän kuulee Herran sanat: »Mene tässä voimassasi ja vapauta Israel Midianin kourista. Minä lähetän sinut», mutta ne eivät vakuuttaneet häntä. Oman suvun (Manasse oli Joosefin vanhin poika vähälukuisin kaikista heimoista, mutta kasvoi pian suureksi.)

Vähäisyys ja pienuudentunto voittivat uskon. Inhimillinen pelko sai yliotteen.

 Jumala antoi uuden vakuutuksen avustaan, mutta vieläkään Gideon ei ollut valmis. Hän pyysi Jumalalta näkyvää merkkiä siitä, että tämä tulisi olemaan hänen kanssaan. Hän sai sen, vakuuttui Jumalan todellisuudesta ja pyhyydestä, ja enkeli rauhoitti häntä.

 

Sitten alkoikin toiminta. Israelin Jumalalle rakennettiin alttari. Sen nimi oli enteellinen: »Herra on rauha

 Alttari liittyy oleellisena osana Vanhan testamentin jumalanpalvelukseen. Se on Jumalan ja ihmisen kohtaamispaikka. Mikäli oli kysymys uhrialttarista, sen päälle pantiin uhrieläin sovituksen merkiksi. Pakanatkin uhrasivat jumalilleen, ja uhrina saattoi olla jopa lapsi. Gideonin isä, Jooas, oli Baalin palvelijoita.

 Gideonin piti rakentaa Herran alttari vuoren huipulle ja uhrata siellä. Toinen uhrihärkä oli otettava Baalin särjetyltä alttarilta. Teko vaati rohkeutta eikä Gideon uskaltanutkaan tehdä sitä päiväsaikaan. Aamulla teko jo paljastui ja Gideonia uhataan kuoleman tuomiolla. (Tuom. 6:30.) Isän taitava toiminta pelasti kuitenkin tilanteen. Hän huomautti uhkaajille, että jos kerran Baal on jumala, tulee hänen itsensä ajaa omaa asiaansa.

 LIIKEKANNALLEPANO

Kohta vihamieliset naapurikansat lähestyivät jälleen Israelia. Jumalan vaikuttamana Gideon toimitti liikekannallepanon, mutta ei vieläkään ollut kyllin rohkea kohtaamaan vihollisiaan. Jälleen hän pyysi merkkiä Jumalalta saadakseen varmuuden hänen läsnäolostaan. Nyt hän määritteli itse merkkinsä Jumalalle ja pyysi häneltä aivan määrätynlaista vahvistusta. Villakasan tuli olla yön jälkeen kuiva, vaikka ruoho ympärillä oli märkää. Toisena aamuna hän pyysi päinvastaista. Kumpaankin merkkiin Jumala suostui.

 LIIKAA PORUKKAA

Vieläkään eivät kaikki asiat vihollisen voittamiseksi olleet kuitenkaan kohdallaan. Kun Gideon vihdoin oli omasta puolestaan valmis ratkaisevaan koetukseen, Jumala huomautti, että hänellä oli liian paljon miehiä mukanaan. Tuleva voitto saattaisi kansan kunnioittamaan Gideonia ja hänen miehiään, eikä todellinen voittaja olisikaan se Jumala, jonka kansa oli hylännyt. Gideonin täytyi lähteä taisteluun pienellä joukolla, vain kolmellasadalla miehellä. Ennen ratkaisevaa hetkeä Jumala antoi Gideonille vielä aivan henkilökohtaisen vahvistuksen rohkaisuksi. Nyt hän oli lopullisesti valmis kohtaamaan aseistetun vihollisen välineinään vain saviruukut ja pasuunat, joissa oli tulisoihdut. Sotahuuto kuului: »Herran ja Gideonin puolesta.» Jumalan nimi tuli ilman muuta ensin.

 Mitä voitollisiin aseisiin tulee, taistelu lienee ainutlaatuinen historiassa. Ei vain Israelin kansa vaan vihollinenkin näki yliluonnollisen voiman puuttumisen tapahtumien kulkuun. Senaikaisen ajattelun mukaan kansan jumalan suuruutta arvioitiin taisteluissa saaduilla voitoilla. Ehkäpä tässä oli tilanne, jossa sanonta »uskon sota» on jopa aiheellinen.

 RAUHA 40 VUOTTA

Tietenkin Gideon sai oman osuutensa arvonannosta samoin kuin hänen suuri perheensä. Maahan tuli rauha neljäksikymmeneksi vuodeksi. Mutta miten päättyikään Gideonin vaikutus?

Hänen kuolemansa jälkeen kansa taas vajosi Baalin palvontaan eikä osoittanut laupeutta hänen suurelle perheelleen (Tuom. 8:33). Kansan vapauttaja unohdettiin.

Raamattu ei peitä Jumalan ihmisten lankeemuksia ja syntisyyttä. Varsin alas vajosi Gideon, kun hän pyysi kansalta vihollisilta otettuja nenärenkaita ja valmisti niistä kasukan, jonka vei omaan kaupunkiinsa. Siitä tuli palvonnan kohde, väline epäjumalien palvelemiseen. Juuri niiden henkisestä vallasta Gideon oli kuitenkin kutsuttu vapauttamaan kansaa.

SUHDE JUMALAAN

Gideonin historia vahvistaa sen, että Israelin kansan valtiollinen vapaus riippui sen suhteesta Jumalaan. Luopuessaan Jumalastaan se usein joutui vieraan valloittajan vallan alle. Kuitenkaan Jumala ei rikkonut liittoaan. Hän herätti profeettoja kutsumaan kansaansa palaamaan Jumalansa tykö, mikä paluu usein merkitsi myös valtiollista vapautta.

 Tällainen uskonnollisen ja valtiollisen vapauden keskinäinen suhde ei liene kovin usein mieleen tuleva ajatus tämän päivän ihmiselle. Kuitenkin juuri suomalaisille tässä olisi mietittävää. »Historiamme on sarja täyttymättömiä katastrofeja. Meitä on kuljetettu kuilujen partaalla ja viime tingassa pelastettu», kirjoittaa muuan kirjailijamme. Jos jo yksityisestä ihmisestä huolehditaan niin, että hänen päänsä hiuksetkin ovat luetut, jäisivätkö kansat Kaikkivaltiaan tarkkailun ulkopuolelle? »Katso, kansakunnat ovat kuin pisara vesisangon uurteessa, ovat kuin tomuhiukkanen vaa'assa. Katso, merensaaret hän nostaa kuin hiekkajyvän», kirjoittaa profeetta Jesaja (40:15).

 Tietenkin kansanjohtajien henkilökohtaisilla ominaisuuksilla, taitavalla diplomaattisella toiminnalla ja yleensä kaikenlaisella varustautumisella ulkonaisen hädän varalle on oma vastuullinen merkityksensä. Aina on kuitenkin muistettava, että viimeinen sana ja valta ovat hänellä, jonka jalkojen astinlauta tämä maa on.

 Moraaliset ja henkiset arvot ratkaisevat yhteiskuntarakennuksen kestokyvyn. Helposti unohdamme tämän. Yritämme turvata tulevaisuuttamme omin edellytyksin, ilman Jumalaa. Kuitenkin Herran pelko on yhä vielä viisauden alku, kunhan vain ymmärrämme sen oikein. Sitä on määritelty näinkin: »Herran pelko on syvää kunnioitusta Pyhän ja Kaikkivaltiaan Jumalan edessä ja sen tunnustamista, että olemme riippuvaisia hänen rakkaudestaan. Uskovat ihmiset, joiden päivittäiseen rukoukseen kuuluvat myös maan hallitus, presidentti ja eduskunta, ovat parhaimpia maan kansalaisia.

 KÄRSIVÄLLINEN JUMALA

Gideonin historiaa lukiessa joutuu ihmettelemään Jumalan kärsivällisyyttä hänen valmistaessaan valitsemaansa miestä uskonpuhdistajan tehtävään. Uskon vahvistamiseksi Jumala antaa Gideonille tämän pyytämät ulkonaiset merkit, viimeisimmän pyytämättä. Jumala ymmärsi Gideonia. Tämä näyttää olleen yksin luopiokansansa keskellä, jopa perhepiirissäkin, ainakin toimintansa alussa. Häneltä puuttui tärkeä apu: ymmärtävien uskovien ystävien tuki.

 Kun Gideon sanoi: »Oi Herra, millä minä vapautan Israelin? Minun sukunihan on heikoin Manassessa ja minä itsekin olen kaikkein vähäisin isäni perheessä» (Tuom. 6:15), paljastui, ei vain hänen heikko uskonsa Jumalan mahdollisuuksiin, vaan ehkä myös hänen heikko itsetuntonsa.

Eikö juuri heikko itsetunto tuo usein mukanaan kaikenlaisia epäilyksiä ja pelkoja, lamauta aloitekykyä ja masenna ihmistä jättämään tekemättä sellaisiakin tehtäviä, joista hän hyvin selviytyisi rohkeammalla mielenlaadulla?

Gideonilla oli Jumalan selvä ilmoitus, lisäksi hän sai enkeli-ilmestyksen. Nekään eivät riittäneet poistamaan kaikkea epäilystä. Häntä ei kuitenkaan syytetty eikä moitittu. Jumala auttoi häntä.

 MERKIT - VILLAT

Saako Jumalalta pyytää merkkiä? Jokaisen sellaista haluavan on aivan ensiksi kysyttävä itseltään, etsiikö hän todella Jumalan tahtoa. Jeesus kieltäytyi antamasta merkkiä fariseuksille nähdessään heidän sisäisen epärehellisyytensä. »Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden», toteaa Psalmin kirjoittaja (Ps. 23:3). Vilpitön sydän saa luottaa tähän. Joudumme kuitenkin joskus hämmennyksiin oikeaa tietä ja ratkaisua etsiessämme. En usko, että tällöin kiusaamme Jumalaa merkkiä pyytäessämme. Herra ei pahastunut Gideonille, vaikka tämä jopa asetti itse ehdot ja pyysi Jumalaa toimimaan hänen omien ajatustensa mukaan. Herra ymmärsi hänen uskonsa heikkouden.

 Tällainen johdatuksen hakeminen ei kuitenkaan varmastikaan ole sääntö vaan poikkeus. Usein jo Raamatun yksinkertainen sana riittää selvyyteen pääsemiseen. Toisinaan on turvauduttava raamatulliseen periaatteeseen, jonka mukaan on toimittava. Kaikkiin tilanteisiin ja yksittäisiin tapauksiin ei Pyhä kirja luonnollisestikaan anna meille suoria vastauksia.

 Joskus voi epävarmassa tilanteessa lähteä eteenpäin sydämessä rukous: »Herra, jos tämä on väärä tie, estä minun toimintani.» Pääasia on, että sanaan sidottu hyvä omatunto säilyy matkatoverina. Väärältä tieltäkin voi vielä palata takaisin.

 Merkeistä puhuttaessa on hyvä palauttaa mieleen myös Israelin kansan erämaavaellus. Kuinka paljon Israel sai osoituksia Jumalan läsnäolosta! Jumala näyttäytyi pilvipatsaassa ja tulenpatsaassa, vettä tuli kalliosta ja aamuisin oli maassa mannaa syömistä varten. Kuljettiinpa alussa merenkin läpi. Kuitenkin kansa napisi Jumalaa vastaan uusien vaikeuksien ilmaantuessa. Näyttää siltä, että merkkien vaikutus väheni, mitä useimmin niitä annettiin. Merkkien varassa ei uskomme ole tarkoitettu elämään.

VÄÄRÄ ASEMA

Enkeli-ilmestykset ja Jumalan suoma ihmeellinen voitto olivat enemmän kuin Gideon voi kestää. Joskin hän kieltäytyi kruunusta, koska hänen mielestään Herra oli Israelin kuningas, «Tuom. 8:22-28», hän kuvitteli olevansa ylipapin arvoinen ja voivansa toimittaa hänen virkaansa.

 Midianilaisilta otetuista nenärenkaista hän valmisti itselleen virkapuvun. Tämä harkitsematon teko tuli hänen perheelleen paulaksi ja Israelille viettelykseksi. 

 Gideonin monien vaimojen 70 pojasta Abimelek huudatti itsensä kuninkaaksi isänsä kuoltua, «Tuom. 9:1-57».

 [KR92: Hepr. 11:32]  32. Mitäpä tähän enää lisäisin? Minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Barakista, Simsonista ja Jeftasta, Daavidista, Samuelista ja profeetoista.

 

AuraNET

© AuraNET Päivitetty 20.12.2018