JOHDANTO ILMESTYSKIRJAAN 
 

Alkusanoissaan Johannes sanoo, että tämä on Jeesuksen Kristuksen ilmestys. Johannes on tämän sanomaan välittäjä.

Johanneksen ilmestys eli Ilmestyskirja ainoa UT:n apokalypsi (peitteen poistaminen)

Samalla se avautuu eräistä VT kirjoituksista käsin.

 

Se kertoo lopun ajan tapahtumista, tulevista vitsauksista ja sodista, Jeesuksen paluusta maan päälle, maailman tuomitsemisesta, ihmisten jakamisesta Taivaaseen ja Helvettiin, sekä Uudesta Jerusalemista.

 

Ilmestyskirja on koostettu useista ilmestyksistä. Ilmestyskirjallisuudelle tyypilliseen tapaan sanoma on verhottu peitekielisiin näkyihin. Siksi sen tulkinta on vaikeaa.

Ilmestyskirja on yksi Raamatun vaikeatulkintaisista profeetallisista kirjoista. Sen sisällöstä, kuten henkilöiden ja paikkojen nimistä ja tapahtumista, on olemassa lukuisia erilaisia tulkintoja. Kristinuskon perinteisen näkemyksen mukaan kirja kertoo juuri maailmanlopusta. Joidenkin näkemysten mukaan kirja kertoo myös oman aikansa kristittyjen vainoista, ja on tarkoitettu rohkaisemaan vainottuja seurakuntia.

Olen pyrkinyt selittämään eräät vaikeat tulkinnat. Monen tulkinnan keskellä olen valinnut käsityksen, joka on luotettavien lähteiden mukaan minulle avautunut Ilmestyskirjan äärellä.
Viimeinen Uuden testamentin kirja, Johanneksen ilmestys, liittyy Vanhan testamentin ja varhaisen juutalaisuuden apokalyptiseen perinteeseen. Siksi myös sen tulkinnan avaimet löytyvät samalta suunnalta. (E. Koskenniemi)

Ilmestyskirjan on kirjoittanut "Johannes" Patmoksella, jonne hänet oli karkotettu. Nykytutkijat sanovat: "Kirjoittajan henkilöllisyys jää arvoitukseksi." Vai jääkö? Väitetään, että yhtymäkohtia opetuslapsi Johannekseen kielellisesti on vähän, mutta ilmestyskirjan sanoma on Jeesukselta suoraan. Todistan väitteeni tekstiyhteyksissä.

 

Luvuissa 2-3 mainitut seitsemän seurakuntaa sijaitsevat kaikki Vähässä Aasiassa, mikä antaa vihjeen kirjoittamisajankohdasta.

 

Kirjoittamisajankohdan määrittämisen tekee vaikeaksi apokalyptiseen kieleen kuuluva verhottu kielenkäyttö. Yleensä kirja ajoitetaan Domitianuksen aikaan (81-96), jolloin kristityt olivat jo saaneet maistaa korttelivainojen katkeraa vihaa, vaikka varsinaiset vainot olivat vielä edessä.

 

 

Apuna useat lähteet mm. Novum, Erkki Koskenniemi, Uuras Saarnivaara, Jukka Norvanto, Wikipediakin ym. Esimerkkejä olen poiminut kirjasta "Ilmestyskirja avautuu" ( J. Sormunen)  ja kuvia: bibleproject sivustolta.

Arto Auranen

[paluu]