Alkusanoissaan Johannes sanoo, että tämä on Jeesuksen Kristuksen
ilmestys. Johannes on tämän sanomaan välittäjä.
Johanneksen ilmestys eli Ilmestyskirja ainoa
UT:n apokalypsi (peitteen poistaminen)
Samalla se
avautuu eräistä VT kirjoituksista käsin.
Se kertoo lopun ajan
tapahtumista, tulevista vitsauksista ja sodista, Jeesuksen paluusta
maan päälle, maailman tuomitsemisesta, ihmisten jakamisesta
Taivaaseen ja Helvettiin, sekä Uudesta Jerusalemista.
Ilmestyskirja on koostettu useista ilmestyksistä.
Ilmestyskirjallisuudelle tyypilliseen tapaan sanoma on verhottu
peitekielisiin näkyihin. Siksi sen tulkinta on vaikeaa.
Ilmestyskirja on yksi Raamatun vaikeatulkintaisista profeetallisista
kirjoista. Sen sisällöstä, kuten henkilöiden ja paikkojen nimistä ja
tapahtumista, on olemassa lukuisia erilaisia tulkintoja.
Kristinuskon perinteisen näkemyksen mukaan kirja kertoo juuri
maailmanlopusta. Joidenkin näkemysten mukaan kirja kertoo myös oman
aikansa kristittyjen vainoista, ja on tarkoitettu rohkaisemaan
vainottuja seurakuntia.
Olen pyrkinyt selittämään eräät vaikeat tulkinnat. Monen tulkinnan
keskellä olen valinnut käsityksen, joka on luotettavien lähteiden
mukaan minulle avautunut Ilmestyskirjan äärellä.
Viimeinen Uuden testamentin kirja, Johanneksen ilmestys, liittyy
Vanhan testamentin ja varhaisen juutalaisuuden apokalyptiseen
perinteeseen. Siksi myös sen tulkinnan avaimet löytyvät samalta
suunnalta. (E. Koskenniemi)
Ilmestyskirjan on kirjoittanut "Johannes" Patmoksella, jonne hänet
oli karkotettu. Nykytutkijat sanovat: "Kirjoittajan henkilöllisyys jää arvoitukseksi."
Vai jääkö? Väitetään, että yhtymäkohtia opetuslapsi Johannekseen
kielellisesti on vähän, mutta ilmestyskirjan sanoma on Jeesukselta
suoraan. Todistan väitteeni tekstiyhteyksissä.
Luvuissa
2-3 mainitut seitsemän seurakuntaa sijaitsevat kaikki Vähässä
Aasiassa, mikä antaa vihjeen kirjoittamisajankohdasta.
Kirjoittamisajankohdan määrittämisen tekee vaikeaksi apokalyptiseen
kieleen kuuluva verhottu kielenkäyttö. Yleensä kirja ajoitetaan Domitianuksen aikaan (81-96), jolloin kristityt olivat jo saaneet
maistaa korttelivainojen katkeraa vihaa, vaikka varsinaiset vainot
olivat vielä edessä.
Apuna useat lähteet mm.
Novum, Erkki Koskenniemi, Uuras Saarnivaara, Jukka Norvanto, Wikipediakin
ym. Esimerkkejä olen poiminut kirjasta "Ilmestyskirja
avautuu" ( J. Sormunen) ja kuvia: bibleproject
sivustolta.
Arto Auranen
[paluu]