Tällä viikolla käymme läpi pääsiäisviikon
tapahtumat viiteen jaksoon kiteytettynä.
Eihän tässä näin pitänyt käydä, tuumii Pietari
varmaan. Juuri olin saanut todistaa, että Jeesus on
se Messias, joka tulee vapauttamaan kansansa. Ja
sitten Jeesus kertoo, että hän menee Jerusalemiin.
Ja Hän on kärsittävä paljon kansan vanhimpien,
ylipappien ja lainopettajien käsissä. Hänet
surmattaisiin, mutta kolmantena päivänä hän
nousisi kuolleista.
Kyllä minä yritin estää Jeesusta tästä kärsimyksestä
ja kuolemasta. Vein Jeesuksen oikein sivuun ja
nuhtelin häntä. Enkä minä voinut ymmärtää, että
minun rakas Mestarini koki sen niin rajusti, että
sanoi: "Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot
saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole
Jumalasta, vaan ihmisestä!"
Sitä minä tässä nyt olen miettinyt, että missä
mennään ja miten meille käy.
Juudaskin käyttäytyy aivan omituisesti. Näyttää
kulkevan ylipappien puheilla ja on niin salaperäinen,
että ärsyttää.
Johannes tuntuu olevan lapsellisen luottavainen eikä
osallistu Jeesuksen puolustamiseen millään lailla.
Kyhnää vain hänen lähellään.
Mitä tästä nyt tulee, tuumi varmaan aina valmis
Pietari.
Niin Juutalaisten pääsiäinen oli lähellä.
Maaseudulta menivät monet ylös Jerusalemiin ennen pääsiäistä
puhdistusmenoja varten.
Todella ylipapit miettivät, miten saisivat Jeesuksen
surmattua. Johannes kertoo siitä 11 luvussa.
56. He etsivät Jeesusta ja temppelissä seisoessaan
puhuivat keskenään: "Mitä arvelette? Eikö hän
tulekaan juhlille?" 57. Ylipapit ja fariseukset
olivat antaneet käskyjä, että jos joku tietäisi,
missä Jeesus oli, siitä oli ilmoitettava heille,
jotta he voisivat pidättää hänet.
Fariseusten ja kirjanoppineiden ongelma oli Jeesus.
Oli päästävä hänestä eroon. Kohta koko kansa
juoksee hänen perässään.
Niin ylipapit päättivät tappaa Lasaruksenkin,
koska monet juutalaiset hänen tähtensä menivät
sinne (Betaniaan ) ja uskoivat Jeesukseen. [JKR: Joh.
12:10-11]
Miten tähän oli tultu?
Kun Jeesus käytti itsestään ihmisen poika nimeä ja sanoi kuuluisat
minä olen "ani huu" sanat,
loppui fariseuksilta hermo ja he halusivat tappaa
Jeesuksen. Olihan Jeesus kuuma peruna jo muutenkin
valtaapitäville kirkonmiehille.
Jeesus käytti itsestään usein nimitystä "Ihmisen
Poika":
Nimityksellä tarkoitettiin ihmiskunnan jäsentä.
Jeesus käytti sitä juuri tässä merkityksessä. Hän
onkin ihmiskunnan edustaja, oikea ihminen.
Vanhassa Testamentissa se on edellisen lisäksi
messiaaninen nimitys, (Dan 7:13.)
Evankeliumeissa Jeesus käyttää itsestään eniten
juuri tätä sanaa.
Jeesus puhuu itsestään Ihmisen Poikana aina
kolmannessa persoonassa! Tällä salaperäisyydellä
Hän ilmeisesti halusi opetustyössä alussa varjella
"messiaanista salaisuutta".
Hän ei halunnut olla juutalaisten poliittis-maailmallinen
Messias, vaan kaikkien kansojen Vapahtaja, joka tuli
koko ihmiskuntaa varten.
Juutalaiset eivät ainoastaan torjuneet odotettua
Messiastaan, vaan antoivat Hänet pakanoiden käsiin.
Mooseksen laki salli kivittämisen jo käytettäessä
Jumalan nimeä saati sitten, että sanoi itseään
Jumalaksi. Kuitenkaan kansan takia ei voitu Jeesusta
kivittää. Miten selvittäisiin kunnialla tästä
kansanvillitsijästä?
Jospa saataisiin roomalaiset tekemään likainen työ.
Näin alkoi maailman historian hirvittävin
juonittelu syytöntä miestä vastaan. Itse asiassa
Jumalaa vastaan.
Pääsiäisen aikaa virtasi Jerusalemiin valtavasti
kansaa. Vangitsemisen piti tapahtua mahdollisimman
huomaamatta.
Kun Jeesus ratsasti viikkoa ennen ylösnousemistaan
Jerusalemiin kansa piti jo Jeesusta Messiaana.
Matteus kertoo
Matt. 21:9-11
9. Kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja
jotka seurasivat, huusivat: "Hoosianna Daavidin
Pojalle*. Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran
nimessä. Hoosianna korkeuksissa!" 10. Kun
Jeesus tuli Jerusalemiin, koko kaupunki joutui
liikkeelle ja kyseli: "Kuka tämä on?" 11.
Kansa vastasi: "Hän on Jeesus, profeetta
Galilean Nasaretista."
Tällaisessa kansan paljoudessa ei voitu
ajatellakaan, että olisi voitu edes vangita Jeesus.
Sen täytyi tapahtua huomaamatta.
Piti siis tietää, missä Jeesus olisi. Ja oliko
opetuslapset aseistettuja ja olivatko he paikalla vai
ei.
Silloin astui esiin Juudas Iskariot, joka oli
pettynyt siihen, että Jeesus ei ollutkaan heidän
vastarintaliikkeen miehiä. Olisimme antaneet hänelle
johtajan paikka ilman muuta, hän ajatteli.
Hän myi mestarinsa kolmestakymmenestä hopearahasta.
Mutta miten tämä kaikki tehtäisiin. Markus kertoo
siitä hyvin lyhyesti. "Suuri neuvosto teki päätöksen
surmata Jeesus, mutta ei juhlan aikana."
Jeesus valmistautui pääsiäisen viettoon kuten
ennenkin, vaikka hän tiesi että tämä pääsiäisjuhla
on hänelle viimeinen.
Tullessaan juhlapaikalle maanantaina Jeesus näki
kuinka Isän, Jumalan huoneesta oli tullut
markkinapaikka.
Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja
kyyhkysenmyyjien jakkarat 16. eikä antanut kenenkään
kulkea tavaraa kantaen temppelialueen kautta. 17. Hän
opetti ihmisiä näin: "Eikö ole kirjoitettu:
'Minun huoneeni on oleva kaikille kansoille rukouksen
huone'? Mutta te olette tehneet siitä rosvojen
luolan."
18. Ylipapit ja lainopettajat kuulivat tämän ja
miettivät, miten saisivat Jeesuksen raivatuksi pois
tieltä. He pelkäsivät häntä, koska hänen
opetuksensa oli tehnyt ihmisiin voimakkaan
vaikutuksen.
19. Illan tultua Jeesus ja opetuslapset lähtivät
kaupungin ulkopuolelle.
Mietteliäänä opetuslapset seurasivat Jeesusta
Betaniaan Martan, Marian ja Lasaruksen luo. Siellä
Maria voiteli Jeesuksen kallisarvoisella
nardusvoiteella.
Pietariltakin meni kyllä 'sormi suuhun' katsellessaan
kaikkea tätä, mitä pääsiäisen alla tapahtui. Ei
hän, eikä muutkaan opetuslapset voineet ymmärtää,
miksi kaikki tämä outous ja salamyhkäisyys.
Tuo rahanvaihtajien pöytien kaataminen toi heidän
Mestarissaan ihan uuden piirteen esille. Ja Marian
voidellessa Jeesuksen sanat jäivät yöunta
tavoittelevien opetusten mieltä askartamman.
"Anna hänen olla, hän tekee tämän
hautaamistani varten.
Niin meni ensimmäinen kärsimysviikon päivä tuli
ehtoo ja yö.
Jeesus on edelleenkin kuuma peruna monelle ihmiselle.
Työporukan kesken, kun mainitsee Jeesus nimien,
menne monelta kahvi väärään kurkkuun ja kaikille
tulee kiire töihin.
Toisaalta Jeesuksen ihmisyyttä halutaan vältätellä.
Näin jää inhimillinen puoli ymmärtämättä.
Toisaalta Jeesuksen Jumalisuus tahdotaan vesittää,
jopa viime aikoina Suomessakin johtavien
kirkonmiesten taholta.
Minä uskon, että Jeesus oli sataprosenttisesti
ihminen ja sataprosenttisesti Jumala. Tässä
matematiikka heittää kuperkeikan, Mutta niin moni
asia jääkin vastausta vaille. Mutta Pyhä Henki
kirkastaa kuitenkin meille Kristuksen.
Onko rakas kuulija sinulle Jeesus nimi kuuma peruna
vai ihanin nimi maailmassa.
Virsi 42 4.
Oi Jeesus, veli, ystävä
ja paimen, kuninkaani
ja tieni, koko elämä,
sua kiitän, auttajaani.