Maanantai


 

 

Tällä viikolla käymme läpi pääsiäisviikon tapahtumat viiteen jaksoon kiteytettynä.

Eihän tässä näin pitänyt käydä, tuumii Pietari varmaan. Juuri olin saanut todistaa, että Jeesus on se Messias, joka tulee vapauttamaan kansansa. Ja sitten Jeesus kertoo, että hän menee Jerusalemiin. Ja Hän on kärsittävä paljon kansan vanhimpien, ylipappien ja lainopettajien käsissä. Hänet surmattaisiin, mutta kolmantena päivänä hän nousisi kuolleista.

Kyllä minä yritin estää Jeesusta tästä kärsimyksestä ja kuolemasta. Vein Jeesuksen oikein sivuun ja nuhtelin häntä. Enkä minä voinut ymmärtää, että minun rakas Mestarini koki sen niin rajusti, että sanoi: "Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!"

Sitä minä tässä nyt olen miettinyt, että missä mennään ja miten meille käy.
Juudaskin käyttäytyy aivan omituisesti. Näyttää kulkevan ylipappien puheilla ja on niin salaperäinen, että ärsyttää.
Johannes tuntuu olevan lapsellisen luottavainen eikä osallistu Jeesuksen puolustamiseen millään lailla. Kyhnää vain hänen lähellään.

Mitä tästä nyt tulee, tuumi varmaan aina valmis Pietari.

Niin Juutalaisten pääsiäinen oli lähellä. Maaseudulta menivät monet ylös Jerusalemiin ennen pääsiäistä puhdistusmenoja varten.

Todella ylipapit miettivät, miten saisivat Jeesuksen surmattua. Johannes kertoo siitä 11 luvussa.
56. He etsivät Jeesusta ja temppelissä seisoessaan puhuivat keskenään: "Mitä arvelette? Eikö hän tulekaan juhlille?" 57. Ylipapit ja fariseukset olivat antaneet käskyjä, että jos joku tietäisi, missä Jeesus oli, siitä oli ilmoitettava heille, jotta he voisivat pidättää hänet.
Fariseusten ja kirjanoppineiden ongelma oli Jeesus. Oli päästävä hänestä eroon. Kohta koko kansa juoksee hänen perässään.

Niin ylipapit päättivät tappaa Lasaruksenkin, koska monet juutalaiset hänen tähtensä menivät sinne (Betaniaan ) ja uskoivat Jeesukseen. [JKR: Joh. 12:10-11]

Miten tähän oli tultu?

Kun Jeesus käytti itsestään ihmisen poika nimeä ja sanoi kuuluisat minä olen "ani huu" sanat, loppui fariseuksilta hermo ja he halusivat tappaa Jeesuksen. Olihan Jeesus kuuma peruna jo muutenkin valtaapitäville kirkonmiehille.

Jeesus käytti itsestään usein nimitystä "Ihmisen Poika":
Nimityksellä tarkoitettiin ihmiskunnan jäsentä.
Jeesus käytti sitä juuri tässä merkityksessä. Hän onkin ihmiskunnan edustaja, oikea ihminen.
Vanhassa Testamentissa se on edellisen lisäksi messiaaninen nimitys, (Dan 7:13.)
Evankeliumeissa Jeesus käyttää itsestään eniten juuri tätä sanaa.
Jeesus puhuu itsestään Ihmisen Poikana aina kolmannessa persoonassa! Tällä salaperäisyydellä Hän ilmeisesti halusi opetustyössä alussa varjella "messiaanista salaisuutta".

Hän ei halunnut olla juutalaisten poliittis-maailmallinen Messias, vaan kaikkien kansojen Vapahtaja, joka tuli koko ihmiskuntaa varten.
Juutalaiset eivät ainoastaan torjuneet odotettua Messiastaan, vaan antoivat Hänet pakanoiden käsiin.

Mooseksen laki salli kivittämisen jo käytettäessä Jumalan nimeä saati sitten, että sanoi itseään Jumalaksi. Kuitenkaan kansan takia ei voitu Jeesusta kivittää. Miten selvittäisiin kunnialla tästä kansanvillitsijästä?
Jospa saataisiin roomalaiset tekemään likainen työ.

Näin alkoi maailman historian hirvittävin juonittelu syytöntä miestä vastaan. Itse asiassa Jumalaa vastaan.

Pääsiäisen aikaa virtasi Jerusalemiin valtavasti kansaa. Vangitsemisen piti tapahtua mahdollisimman huomaamatta.
Kun Jeesus ratsasti viikkoa ennen ylösnousemistaan Jerusalemiin kansa piti jo Jeesusta Messiaana. Matteus kertoo

Matt. 21:9-11
9. Kansanjoukot, jotka kulkivat hänen edellään ja jotka seurasivat, huusivat: "Hoosianna Daavidin Pojalle*. Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä. Hoosianna korkeuksissa!" 10. Kun Jeesus tuli Jerusalemiin, koko kaupunki joutui liikkeelle ja kyseli: "Kuka tämä on?" 11. Kansa vastasi: "Hän on Jeesus, profeetta Galilean Nasaretista."

Tällaisessa kansan paljoudessa ei voitu ajatellakaan, että olisi voitu edes vangita Jeesus. Sen täytyi tapahtua huomaamatta.

Piti siis tietää, missä Jeesus olisi. Ja oliko opetuslapset aseistettuja ja olivatko he paikalla vai ei.
Silloin astui esiin Juudas Iskariot, joka oli pettynyt siihen, että Jeesus ei ollutkaan heidän vastarintaliikkeen miehiä. Olisimme antaneet hänelle johtajan paikka ilman muuta, hän ajatteli.
Hän myi mestarinsa kolmestakymmenestä hopearahasta.
Mutta miten tämä kaikki tehtäisiin. Markus kertoo siitä hyvin lyhyesti. "Suuri neuvosto teki päätöksen surmata Jeesus, mutta ei juhlan aikana."

Jeesus valmistautui pääsiäisen viettoon kuten ennenkin, vaikka hän tiesi että tämä pääsiäisjuhla on hänelle viimeinen.
Tullessaan juhlapaikalle maanantaina Jeesus näki kuinka Isän, Jumalan huoneesta oli tullut markkinapaikka.

Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat 16. eikä antanut kenenkään kulkea tavaraa kantaen temppelialueen kautta. 17. Hän opetti ihmisiä näin: "Eikö ole kirjoitettu: 'Minun huoneeni on oleva kaikille kansoille rukouksen huone'? Mutta te olette tehneet siitä rosvojen luolan."
18. Ylipapit ja lainopettajat kuulivat tämän ja miettivät, miten saisivat Jeesuksen raivatuksi pois tieltä. He pelkäsivät häntä, koska hänen opetuksensa oli tehnyt ihmisiin voimakkaan vaikutuksen.
19. Illan tultua Jeesus ja opetuslapset lähtivät kaupungin ulkopuolelle.

Mietteliäänä opetuslapset seurasivat Jeesusta Betaniaan Martan, Marian ja Lasaruksen luo. Siellä Maria voiteli Jeesuksen kallisarvoisella nardusvoiteella.

Pietariltakin meni kyllä 'sormi suuhun' katsellessaan kaikkea tätä, mitä pääsiäisen alla tapahtui. Ei hän, eikä muutkaan opetuslapset voineet ymmärtää, miksi kaikki tämä outous ja salamyhkäisyys.
Tuo rahanvaihtajien pöytien kaataminen toi heidän Mestarissaan ihan uuden piirteen esille. Ja Marian voidellessa Jeesuksen sanat jäivät yöunta tavoittelevien opetusten mieltä askartamman.
"Anna hänen olla, hän tekee tämän hautaamistani varten.
Niin meni ensimmäinen kärsimysviikon päivä tuli ehtoo ja yö.

Jeesus on edelleenkin kuuma peruna monelle ihmiselle. Työporukan kesken, kun mainitsee Jeesus nimien, menne monelta kahvi väärään kurkkuun ja kaikille tulee kiire töihin.

Toisaalta Jeesuksen ihmisyyttä halutaan vältätellä. Näin jää inhimillinen puoli ymmärtämättä. Toisaalta Jeesuksen Jumalisuus tahdotaan vesittää, jopa viime aikoina Suomessakin johtavien kirkonmiesten taholta.
Minä uskon, että Jeesus oli sataprosenttisesti ihminen ja sataprosenttisesti Jumala. Tässä matematiikka heittää kuperkeikan, Mutta niin moni asia jääkin vastausta vaille. Mutta Pyhä Henki kirkastaa kuitenkin meille Kristuksen.

Onko rakas kuulija sinulle Jeesus nimi kuuma peruna vai ihanin nimi maailmassa.

Virsi 42 4.
Oi Jeesus, veli, ystävä
ja paimen, kuninkaani
ja tieni, koko elämä,
sua kiitän, auttajaani
.

  [ paluu ]