ETUSIVU OHJELMA AIHEET HISTORIA


JUMALAN LAPSEN TURVALLISUUS

Pelot ja mitä niille pitäisi tehdä.

Kaikki muistamme lapsuuden aikaiset piiloleikit. Oli jännittävää mennä piiloon ja odottaa, löydettäisiinkö meidät. Iän karttuessa leikit jäivät, mutta taitaa olla niin, että toisilta kätkeytyminen jatkuu yhä vaikkakin toisenlaisena. Salaamme sisintämme. Olemme löytäneet sieltä sellaista, josta vaikenemme. Pelkäämme tuoda ilmi esimerkiksi monenlaisia pelkojamme.

Saksalainen lääkäri Lechler jakaa pelot neljään ryhmään: elämän pelko, syyllisyydestä ja minäkeskeisyydestä johtuva pelko ja sairaalloinen pelko.

Lechler mainitsee, että pelko oli ensimmäisen synnin välitön seuraus ja että se on siitä alkaen ollut Jumalasta vieraantuneen ihmisen erottamaton seuralainen. Siinä on pelon alkuperä: se on sidoksissa ihmisen jumalasuhteeseen.

Niin. "Missä olen?" ja "Miksi olen tässä missä olen?"

Juuri tätä olisi pelkojen ja turvattomuuden ahdistaman ihmisen uskallettava kysyä. Mutta uskaltaako hän?

Muitten pelkojensa lisäksi ihminen pelkää ehkä eniten sitä, että hänen olisi tunnustauduttava siksi mikä hän todellisuudessa on: apua tarvitsevaksi. Pelkoa herättävistä tilanteista emme voi täällä koskaan vapautua, mutta voimme viedä hätämme Auttajalle. Sellainen on olemassa. Asiat saavat olla huonosti kun tullaan Jeesuksen luo, sanotaan.

Olemme tottuneet puhumaan perusturvallisuudesta. Tarkoitan sillä sellaista sisäistä tuntoa, joka antaa turvallisuutta kaikissa mahdollisissa elämäntilanteissa. Mutta on selvää, että tuollaisen turvallisuuden voimme löytää vain yhteydessä Jumalaan. Kuinka usein luemmekaan Pyhästä kirjasta sanat: "Älä pelkää. " Lähes aina ne ovat Jumalan puhetta pelkäävälle ihmiselle. Tämä suurenmoinen lupaus ei kuitenkaan vapauta meitä pelkoja ja turvattomuutta aiheuttavista olosuhteista, johtuivatpa ne vaikka luonnonvoimista tai toisen ihmisen meille aiheuttamasta uhkasta. Ei se vapauta myöskään

sairauden aiheuttamista kärsimyksistä. Kaiken tämän keskellä se on kuitenkin luottamusta hyvän Jumalan johdatukseen ja läsnäoloon. Jumala hallitsee tilanteen.

Mikä lohduttava salaisuus kätkeytyykään esimerkiksi tällaiseen lupaukseen: "Kaikki yhdessä vaikuttaa niitten parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat" (Room. 8:28).

"Jeesus ei vaatinut oppilailtaan pelottomuutta. Hän ei pitänyt pelkoa luonnottomuutena", huomauttaa Lechler. Jeesus ymmärtää nytkin meitä, kun pelkäämme. Saamme tuoda pelkommekin hänelle, On tärkeää muistaa myös toinen näkökohta. Kun uskovinakin joudumme pelon valtaan, on meidän hyvä erottaa toisistaan sielun lepo ja hengen lepo. Pyhä kirja puhuu ihmisestä kolmitahoisena olentona. Hänellä on ruumis, sielu ja henki (Hebr. 4:13).

Kaksi ensin mainittua ovat tuttuja käsitteitä, mutta mikä on "henki"? "Henki on se alue, jossa usko asuu, se osa, jossa me voimme olla Jumalan lapsia, luontomme sisin osa, joka tekee meidät enkelien  kaltaisiksi. Se olemuksemme osa, joka yksinään pystyy seurustelemaan Jumalan kanssa." Raamattu ilmaisee ajatuksen esimerkiksi näin: "Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä" (Saarn. 3:11).

Myös Paavali kertoi rauhattomuudesta ja ulkoapäin tulevista uhista ja ahdistuksista, mutta kuitenkin hänellä oli lepo hengessä.(2 Kor. 7:5)

Pietari huomauttaa, että sielunvihollista on vastustettava. Jos on totta, että kaikki rohkeus on vain voitettua pelkoa, silloin meidän kannattaa ottaa huomioon sekin varoitus, ettemme tekisi peloistamme itsellemme suojamuuria välttääksemme taistelua. Sellainenkin lienee mahdollista. Uskon rohkeutta ja pyhää pelkoa tarvitsemme. Vihollinen on lähellä, muttei Herrammekaan ole kaukana. Herra on sanonut: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen... minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet" (Ilm. 1:17—18). Tällaisen Herran turvissa sinäkin selviydyt perille.

Poimintoja Toivo Lemmetyisen kirjasta LÄHELLÄ ISÄÄ

[ PALUU ]

 

AuraNET

© AuraNET Päivitetty 26.02.2024