copyright AuraNET | Päivitetty 15.12.2013

POISTU

PALUU

SAARNAT

PUHEET

JOSSAIN JULKAISTU

Kirkkotekstit

Oma elämäkerta Siipipyörään

Kansanlähetyksen ystävälehteen

Kommentti

Evankeliumiteksti   teema: ”Pyhän Hengen odottaminen” 2014
Joh.14:15-21

 Jeesus sanoi: ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
    En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.”

 Vielä vähän aikaa. Opetuslapset eivät ymmärtäneet, että Jeesus tarkoitti aikaa Golgatan ja ylösnousemuksen välillä. Sitten hän kertoi menevänsä Isän tykö. Mutta hän ei jättänyt opetuslapsiaan yksin. Lupauksen Totuuden Hengestä he käsittivät vasta Helluntain jälkeen.

 Usein ihmettelemme, miksi ihmiset ja varsinkaan media eivät ymmärrä meitä uskovia. Haastatteluissa maallisessa lehdessä jätetään kertomamme tärkeät uskon asiat pois. Vastaus on yksinkertainen, he eivät tunne Pyhää Henkeä. Me puhumme toimittajien mielestä ukkosenihmeitä, kun puhumme hengessä ja totuudessa.

Maailma ei rakasta, vaan suorastaan vihaa meitä. Mutta meillä on puolustusasianajaja, joka hoitaa asiamme maailmaa vastaan, ei siis hätää.

Tämä "toinen Puolustaja", josta Jeesus puhuu, ei ole puolestapuhuja Isän edessä. Sitä tehtävää hoitaa Jeesus itse. Mutta Henki puhuu meille Isän puolesta. Hän jää luoksemme "iankaikkisesti" ja ilmoittaa uskollisesti Jumalan hyvän tahdon. Tämä on suurta Jumalan rakkautta osaksemme.

"Minun käskyni", sanoo Jeesus korostaen jumalallista arvovaltaansa. On hyvä muistaa, että rakkaus ja kuuliaisuus kuuluvat yhteen. Kuuliaisuus on todiste rakkauden aitoudesta.

"Puolustaja (paraklêtos)" merkitsee 'auttaja, asianajaja, neuvonantaja, lohduttaja'. Uuden Testamentin mukaan Pyhä Henki on vierellä kulkija, jota voimme kaikissa tilanteissa kutsua avuksi. Hän on meissä oleva, merkitsee sitä, ettei hän väisty luotamme missään elämämme vaiheessa.  Meidän ei tarvitse lähteä Pyhää Henkeä hakemaan mistään erikoisista paikoista tai erikoisista seurakunnista. Samoin kun Henki on yksityisen ihmisen opastaja, sen tulee olla myös seurakunnan johtaja.

Julkaistu Uusi Tie lehdessä 2014 no 23  sunnuntai 8.6